Kumbaracı50’de ‘Hak’

Erdoğan MİTRANİ Sanat
25 Kasım 2014 Salı

Adını, kimliğini, dilini bırakarak, nefesini, vicdanını, yanına alarak, gözünü karanlıklara açarak ve adımlarını saymadan, geriye dönüp bakmadan, yalınayak yürüyen bir insanın hikâyesidir. Acıya sarılmanın, isyan etmenin sesidir. Belki bir gün kapınızın önünde, belki bir gün avcunuzun içinde, belki de bütün bu olan biten her şeyin ortasında  kulağımıza gelen bir sestir. Belki isyanın sesi en büyük sestir. Toprak toprak, yer yer, çoluk çocuk, dağ taş dolaşarak anlatır hikâyesini. Silahların patladığı bir gün, dakikalar geçmek bilmezken, herkes canını tutmuş nefes alırken o her şeye tam da ortasından uzaktan bakar. Her şeyi koklar ve görür. Gürültüler başlar, ayaklar dolanır ama o durur ve her şeyi görür. O gün aklında, elinde ne varsa, o gün bitmek bilemeyen savaşlara, öldürülüp duran çocuklara, kararan topraklar, kuruyan nehirlere dair ne varsa, kafasına yazarak yürür. Bilinmeyen bir ay bilinmeyen bir gün, bilinmeyen bir yerde bir silahın patlamasıyla yürümeye başlaması aynı anda olur… Dökülen yaprakların, milyonlarca suskun insanın diliyle anlatır, her gün her yerde yaşanan ya da yaşanması muhtemel olan bu cinayeti. Bu hikâye, bir insanın bütün bu evren adına, güzelliklere, mutluluklara, sevgilere ulaşması adına yalınayak, diyar diyar yürüyerek yaktığı bir isyan ateşidir. Gözünün önünde, kendisini korumak için öldürülen gencecik bir insanın yaşadığının bir kanıtıdır, onun sesi, hayallerinin gerçekleşmesidir.” Berkay Ateş

Bir süredir Urfa’da yaşayan Suriyeli sanatçı Amal Omran’ın tek kişilik performansı ‘Hak’ 

Kumbaracı50; İstanbul / Fundamental Monodrama Festival; Luxembourg/ Moussem Nomadic Arts Center; Brussels / Globalize:Cologne Festival 2014 ortak yapımı. Sezon boyunca Kumbaracı50’de ve Belçika, Almanya, Lüksemburg gibi çeşitli ülkelerde seyirciyle buluşacak.

Ayşenil Şamlıoğlu ve Berkay Ateş’in birlikte yönettiği oyunu Berkay Ateş, Omran’ın biyografik öyküsünden yola çıkarak yazmış. Genç yaşına karşın oyuncu, yazar yönetmen olarak bir fenomene dönüşmekte olan Berkay Ateş’in 80 dakikalık trajik bir şiir olarak kaleme aldığı metin, dünyanın her tarafında süregelmekte olan savaşlarda pisipisine ölenlere yazılmış olağanüstü bir ağıt.

Türkçe üst yazılı olarak Arapça oynanan Hak, kendi hikâyesini yaşayan/yaşatan Omran’ın müthiş yorumu ve ona canlı olarak eşlik eden Merih Aşkın’ın onun kadar etkileyici müzikleriyle, benzersiz bir edebi tiyatro deneyimi. ‘Karabatak’ın kısa metninde kendini hissettirmiş olan şiirselliğin Hak’da doruğa çıktığını, sadece Omran’ın Arapçasında değil, Türkçe üst yazıda da benzersiz bir içsel müzik oluşturduğunu özellikle söylemem gerek.

Berkay’ın yukarıda o kadar güzel ifade ettiklerine ekleyebilecek hiçbir sözüm yok. Sadece mutlaka izleyin diyebilirim. 10, 11, 26, 27 Aralık kumbaracı50’de. Hepinize iyi seyirler.