Teknoloji iş dünyasını nasıl dönüştürecek?

Haymi BEHAR Köşe Yazısı
20 Mart 2013 Çarşamba

Teknoloji devi IBM’in CEO’su Ginni Rometty dijital devrimin iş hayatını üç kritik şekilde değiştireceğini öngörüyor.  100 yıllık firmanın tarihindeki ilk kadın CEO’su Rometty’e göre yeni yazılım ve iletişim teknolojileri çalışma hayatında bildiğimiz her şeyi hızla değiştiriyor.

Geçtiğimiz günlerde ABD’de yapılan bir etkinlikte konuşan Rometty, iş dünyasının geleceği ile ilgili önemli öngörülerini paylaştı. Teknolojinin gelişmesi ile marka ve müşteri arasındaki ilişki dijital ortama taşındı. Bu iletişimden toplanan veri (data) ve bilginin yönetimi şirketler arasında rekabetçi avantajı yakalamada en kritik alan olacak. Rometty’nin ifadesiyle veri petrol veya altın gibi “yeni doğal kaynak”.

Veri analizi, karar verme mekanizmalarında devrim yaratacak: Şirketlerin karar alma mekanizmalarını temelden etkileyecek veri yönetimi, üretimden pazarlamaya tüm iş süreçlerinde karar alma mekanizmasını benzersiz şekilde değiştirecek. Günümüzde yöneticilerin çoğunluğu hislere ve tecrübeye dayalı sübjektif karar verirken çok yakın gelecekte karar mekanizması nesnel, veriye dayalı akıllı tahminler yapılmasına imkân sağlayacak. Rometty, veriye dayalı karar almayı çarpıcı bir örnekle açıklıyor; Memphis şehripolis departmanı ile IBM’in bir yazılımı kullanılarak yapılan analizde tecavüz vakaları ile sokaklardaki telefon kulübeleri arasında önemli bir ilişki bulunduğu gözlenmiş. Bu telefonların güvenli kapalı mekânlara taşınması suç vakalarının yüzde 30 azalmasına yol açmış.

Sosyal ağlar değer üretecek: Rometty’nin öngörüsüne göre sosyal ağlar şirketlerin yeni üretim hatları olacak. Sosyal ağlar gelecekte bilginin değil paylaşımın öne çıkmasına yol açarak yeni bir değer yaratacak. Rometty’e göre şirketler üretilen ve paylaşılan bilginin değerine göre yargılanacak. Yani ne bildiğinizden çok ne paylaştığınıza göre profil ve davranış ölçümlemesi yapılacak.

Tüketici segmentleri yerini kişiselleştirilmiş tekliflere bırakacak: Markalar hedef kitlelerine ulaşabilmek için onları kadın, çocuk, şehirli, üniversite öğrencisi gibi segmentlere ayırırlar. Rometty yakın gelecekte bu ayrıştırmaların yerini her tüketiciye doğrudan ulaşılabilecek bireysel iletişime bırakacağını öngörüyor.  Markalar, tüketicilerinin alışkanlıklarını ve davranışlarını veri olarak toplayabildikleri için her tüketiciye ihtiyaçları doğrultusunda bireysel tekliflerle gelecekler.  Pazarlama yöneticileri bilirler, bu tip kişiselleştirilmiş pazarlama son birkaç yıldır dünya çapında bazı markalar tarafından denenmeye başlandı. Yeni teknolojiler sayesinde müşteri davranış ve ihtiyaçlarını analiz edip kişiselleştirilmiş teklifleri anında tüketiciye sunan ‘süper bilgisayarların’ yaygınlaşması ile kişiselleştirilmiş yepyeni bir pazarlama dönemine gireceğiz.