ŞABAT ŞUVA

Roş Aşana ile Kipur arasındaki Şabat, (bu sene 22 Eylül Cumartesi) Şabat Şuva olarak adlandırılır. Bunun bir sebebi, bu haftanın aftarası Vayeleh’in, Oşea peygamberin “Şuva Yisrael Ad Aşem Elokeha – Tanrı’n Aşem’e Dön Ey Yisrael!” nevua’sı ile başlamasıdır-(peygamberin Tanrı’dan gelen mesajı aktarması). Bu aftara, İsrailoğulları’nı Teşuva’ya-Tanrı’ya dönmeye davet ettiği için bu Şabat, ‘Şabat Şuva’ olarak ifade edilir. Buna ek olarak, bu özel Şabat, Roş Aşana ile başlayan ‘On Teşuva Günü’nün içinde olması nedeniyle de bu isimle anılır.

Nazlı DOENYAS Kavram
19 Eylül 2012 Çarşamba

Şabat Şuva’nın diğer Şabat’lardan farkı; Yahudi cemaatini bir araya getirip,  Tanrı’nın Evreni Yaratışı ve İsrailoğulları’nı Mısır’dan kurtarması ve Tanrı’nın benzersiz mucizelerinin anılmasının yanı sıra,  dikkati, Tanrı’ya dönüş ihtiyacına yöneltmektir.

Bu yüzden cemaatin dini lideri, geleneksel olarak, özel bir ‘Şabat Şuva Deraşası’ -nutku verir. Bu konuşmanın amacı, dinleyicilerin hareketlerinin muhasebesini yaparak kalben pişmanlık duyup Tanrı’ya dönmelerini sağlamaktır.

Alahaya göre, Mateh Moshe’de şu kısım dikkat çeker: “Bu Şabat’ta, Rav’ların, cemaati Tanrı’ya dönüş için uyandıracak bir konuşma yapmaları geleneği vardır. Midraş Mişle de bu geleneği destekler: “Kutsal Olan şöyle der: Haham veya Bilge, doresh- yorumladığı zaman, İsrailoğulları’nın günahlarını iptal edip bağışlayacağım”.

Şabat, İsrailoğulları’na Tora öğrenimi ve dua için verilmiş özel bir zamandır. Kişi aslında her zaman vaktini boş veya yersiz konuşmalarla harcamamaya dikkat etmeliyse de,  Şabat Şuva’da, daha da özenle Tora, dua ve pişmanlık üzerine yoğunlaşmalı, böylece diğer Şabat’larda yapmış olabileceği uygunsuz davranışlar için af elde etmeye çalışmalıdır