Tanrı’nın sevgili çocuklarına ayırdığı özel bir gün: ŞEMİNİ HAG ATSERET

Sukot’un sekizinci gününe denk gelen Şemini Hag Atseret, Sukot’tan bağımsız, başlı başına ayrı bir bayramdır.

Nazlı DOENYAS Kavram
19 Ekim 2011 Çarşamba

Yom Tov olan bayram, bu yıl 20 Ekim Perşembe günü kutlanıyor. Bu günü bayram olarak kutlamak, Tora’nın Yap-Taase şeklindeki emirlerinden biridir.

“Sekizinci gün sizin için kutsal bir bayramdır…” (Vayikra-23:36) ve “Sekizinci gün sizin için bir imtina zamanı olacaktır...” (Bamidbar 29:35) Hahamlar bu bayramı, bir Kralın, çocuklarını bir süre için yanına çağırması, süre bitip de çocukların eve dönme vakitleri geldiği zaman, ayrılmanın zor gelerek beraberliklerini bir gün daha uzatması, ‘gitmelerini durdurması’ şeklinde açıklar. Roş Aşana ve Yom Kipur’da ciddi bir havada başlayan beraberlik, Sukot’un yedi günü boyunca şenlikler ve kutlamalarla devam etmiş ve ayrılık günü gelmiştir. Bir günlük yeni bir bayram, Tanrı’nın, sevgili çocukları ile biraz daha fazla zaman geçirmesini sağlayacaktır.

Şemini Hag Atseret ‘ayrı’ bir bayram

Şemini Hag Atseret, çok yaygın ve yanlış olarak Sukot Bayramı’nın bir parçası, ‘aynı’ bayram olarak algılanır. İki ‘ayrı’ bayram olduklarını anlamak için aralarındaki farklardan bazılarını vurgulamak gerekir:

1) Bet Amikdaş zamanında Sukot’un ilk gününde 13 korbanla başlayıp, her gün korban sayısı bir azaltılarak, Sukot Bayramı’nın yedi günü boyunca toplam 70 korban yapılırdı. Bu 70 korban, Yahudi halkının, tüm dünyadaki 70 milletin refahı için ettikleri duaları simgelerdi. Şemini Hag Atseret’te ise sadece bir tane özel korban yapılırdı. Bu korban,Yahudiler’i ve onların Tanrı ile olan özel bağlarını sembolize ederdi.

Günümüzde ise:

2) Sukot’un her günü sabah duasında (Şabat hariç) sallanan Arbaa Minim, Şemini Hag Atseret’te sallanmaz.

3) Bu sabah Musaf Amida’sından itibaren Pesah’ın birinci günündeki Musaf Amida’sına kadar, “Morid Atal-Çiyin düşmesini sağlarsın” yerine “Maşiv Aruah Umorid Ageşem” denilir.(Rüzgâr estirir ve yağmur yağdırırsın)

4) Sabah duası sırasında Tikun Ageşem-Yağmur Duası yapılır. (Şaloş Regalim-Gözlem Yayınları s.177)

5) Yeni ve kendi başına bir bayram olduğu için Kiduş’ta Şeeheyanu Berahası söylenir.

Tora bağlılığı ve sevinci: Simha Tora

Sukot’un dokuzuncu gününe denk gelen ve ayrı bir bayram olan Simha Tora, bu yıl 20 Ekim Perşembe akşamı ve 21 Ekim Cuma günü kutlanıyor. Simha Tora’da sinagogdaki her erkek,  Tora okunuşuna çağrılır.

Devarim Kitabı’nın son peraşasını (Vezot Aberaha) okuduktan sonra, 54 peraşadan oluşan bir yıllık döngü tamamlanır ve hiç ara vermeden, tekrar Bereşit Kitabı’nın ilk peraşası (Bereşit) okunmaya başlanır. Bu şekilde Tora okumanın hiç aralıksız, sürekli bir döngü olduğu ve Tora’sız yaşayamayacağımız gerçeği vurgulanır.

Bir yıllık döngü tamamlandığı zaman, Tora’nın bir seviyesini daha anlamış oluruz ve artık bir üst, sonra bir üst, daha sonra bir üst seviyesini anlamaya hazır oluruz. Tora’yı, artık daha ileri düzey bir anlayışla okuyup öğrenebilme imkanından dolayı heyecan ve mutluluk duyarız.

Simha Tora, Yahudiler’in Tora’ya olan sevgilerini; Tora’ya olan bağlılıklarını, Tora’sız yaşayamayacaklarını ve Tora’yı veren Tanrı’ya olan adanmışlıklarını simgeler.

Akşam duası ‘Arvit’  bitişinde (Bu sene 20 Ekim Perşembe akşamı) yapılan kutlamalarda, sinagogdaki bütün Sefer Toralar çıkarılır, Teva’nın etrafında yedi tur atılır, yedi peygamberimiz Avraam, Yitshak, Yaakov, Moşe, Aaron, David ve Şlomo’nun hatırına bizleri hatırlaması için Tanrı’ya dua edilir. Sefer Toralar omuzlarda taşınır, sinagogun içinde dolaştırılır, şarkılar söylenir, bayram coşku ve neşeyle kutlanır.

Önemli Not: Yazıda kısa bir özet olarak verilmiş olan bilgiler, okuyucuya bu konular hakkında fikir vermek amacıyla The Hoshana Prayers;Succos;Shemini Atzeres-Simchas Torah;Gateway o Judaism; The Jewish Book of Why; El Gid Para El Praikante; Every Person’s Guide kitaplarından ve www.chabad.org; www.betemunah.org; www.torahtots.com sitelerinden derlenerek hazırlanmıştır. Cemaatlerin farklı gelenekleri ve uygulamaları olabildiği için Özel Günler ve uygulamalar hakkında en doğru ve detaylı bilgiler için, cemaatin kendi Rabi’lerine başvurması gerekir.