Taşlih duası

Tilda LEVİ Köşe Yazısı
1 Eylül 2010 Çarşamba

Bundan çok uzun bir süre önce Silvyo Ovadya’nın önerisiyle, ‘The Jewish Book of Why’ adlı kitabın çevirisini yapmaya başladım. Amaç, bir rav’ımızın onayını aldıktan sonra yayınlamaktı.

Kitap, soru-cevap şeklinde oluştuğu için okuması da, çevirmesi de çok keyifliydi. Bu süre içinde hayli yeni bilgiler edindim. Bütün bir yaz mevsimi boyunca, oldukça ciddi bir çalışma temposuyla kitabı Türkçeleştirdim. Bittiğinde, Ovadya ile birlikte bizi nezaketle evine kabul eden  rav’ımızı ziyaret ederek, çalışmalara başladık. Tek tek soruların üzerinden geçecek, bir hata olup olmadığını kontrol edecektik. Ancak, çalışma bir türlü istediğimiz gibi ilerlemiyordu. Zira karşımıza düşünemediğimiz bir sorun çıkmıştı. Kitap Aşkenaz bir haham tarafından yazılmıştı. Ve içeriğin büyük bir bölümü Sefarad gelenekleriyle örtüşmüyordu. Dolayısı ile üç sorudan ikisi onaylanmıyordu. Rav’ın evine birkaç kez daha gittikten sonra, bir yere varamayacağımızı anladık. Proje başlamadan bitmişti. Doğrusu kırılmıştım. Emeğime mi üzüleyim, çalışmanın bir işe yaramadığına mı kızayım…

***

Bloknotlar halinde el yazısıyla yaptığım çeviriler uzun süre rafa kaldırıldı. Ta ki,o dönemde  Yayın Koordinatörümüz Yakup Barokas onları tekrar gün ışığına çıkarmaya karar verene dek. Soruları bir daha dikkatlice gözden geçirdik. Ve her hafta kavram sayfasında “Yahudiliğin Nedenleri” başlığı altında uzun süre yayınlandı.

***

Aşkenaz Cemaati her yıl Roş Aşana münasebeti ile toplum bireylerine çok özenilerek hazırlanan bir kutlama kartı gönderir. Bu sene  İzel Rozental’in resimlediği kartın içeriğini incelerken gözüme ‘bayram dua saatleri’nin çizelgesi takıldı. Roş Aşana birinci günü için verilen ibadetler arasında saat 13.00 ‘te Taşlih  duası da yer alıyordu.

Kimimizin bildiği, kimimizin ise hiç duymadığı Taşlih’i ilk kez “Yahudiliğin Nedenleri” kitabını çevirirken öğrenmiştim. Ansiklopedik de olsa ilginç olduğunu düşündüğüm, kısa bir açıklama getirmek istiyorum.

‘Sadece Roş Aşana’ya özgü olan Taşlih, bir su kaynağına gidip duanın yapılmasıyla gerçekleşir. Bu gelenek özünü Midraş’tan alır. Avram’ın Yitshak’ı Tanrı’nın emriyle kurban etmeğe götürmesini betimler. Şeytan  Avram’ın bu sınavı geçmemesi için elinden geleni yapar. Örneğin, önüne aşılması güç azgın bir nehir çıkarır. Avram Tanrı’ya nehri geçebilmesi için yalvarır. Ve nehir birdenbire yok olur. Avram bu şekilde yoluna devam eder… Bir su kaynağı başına giderek okunan Taşlih, bu olayı anımsamamız içindir.’ (sevivon.com)

***

Hepinize ailenizle birlikte sağlıklı, huzurlu ve neşeli bir 5771 yılı dilerim.