Burjuvazi taşlaması

Tutkuları ve cinsel saplantıları işlemedeki ustalığıyla tanıdığımız Atom Egoyan, ilk kez senaryosunu yazmadığı bir filmle, Anne Fontaine’in “Nathalie”sini farklı okumalarla ele alıyor.

Viktor APALAÇİ
21 Temmuz 2010 Çarşamba

Kendisiyle cinsel ilişkiye girmeyen kocasının peşine bir fahişe takan, ikisinin yakınlaşmasını dinleyerek tatmin olan jinekolog bir kadının öyküsü, psikolojik gerilimle polisiye arasında gidip geliyor. Kadın dünyasının iç dinamiklerini başarıyla yansıtan film müthiş bir oyuncu kadrosuyla öne çıkıyor

Tutkuları ve cinsel saplantıları işlemedeki ustalığıyla tanınan, Ermeni asıllı Kanadalı  yazar – yönetmen Atom Egoyan’ın son filmi “Büyük Hata / Chloe” erotizm soslu bir psikolojik gerilim. 2002’de yaptığı “Ararat” ile düşmanlığımızı kazanan Egoyan, cinsel, politik, sosyal filmleriyle hep tartışma yaratan bir yönetmen olarak tanınıyor.

“Büyük Hata” ile ilk kez senaryosunu yazmadığı bir yapıta imzasını atan yönetmen, Anne Fontaine’in burjuvazi taşlaması, 2003 yapımı “Nathalie”sini, farklı okumalarla ele alıyor.

Bu yeniden çevrimde, Egoyan kendisine yakın cinsellik, güç ilişkileri gibi bildiği konuları işleyip, psikolojik gerilim türünde başarılı oluyor.

Kendisiyle cinsel ilişkiye girmeyen kocasının peşine bir fahişe takan, ikisinin yakınlaşmasını dinleyerek tatmin olan jinekolog bir kadının, gizemli bir atmosfer eşliğinde anlattığı öyküsünde Atom Egoyan, psikolojik gerilimle polisiye arasında gidip geliyor.

İnsan ruhunun karanlık labirentlerinde dolaşmadaki becerisini “Exotica”, “Başka Bir Dünya”, “Felicia’nın Yolculuğu” gibi başyapıtlarında kanıtlayan yönetmen, “Büyük Hata”da karakterleri arasındaki garip ilişkileri, psikolojik derinliğe sahip bir sinema dili eşliğinde anlatıyor.

Luchino Visconti’nin “Ossessione” başyapıtını, “Öldüren Cazibe”yi, Claude Chabrol’un birçok filmini akla getiren konusuyla “Büyük Hata” yaptığı zincirleme hatalarla hayatı kabusa dönüşen, sosyetik, kültürlü bir kadının öyküsünü, Chedarlos de Laclos’un “Tehlikeli İlişkiler” romanında yaptığı gibi, ahlaki, sosyal ve cinsel boyutlarıyla yaklaşarak anlatıyor.

RİZİKOLU  SADAKAT TESTİ

Sürükleyici konusuyla bu ilginç ve farklı dram/filminde, başarılı bir doktor olan Cahterine (Julianne Moore) üniversite hocası olan kocası David’in (Liam Neeson) sadakatinden şüphelenip, eşinin kendisini aldattığını ve ona yalan söylendiğini düşünüyor.

Catherine ve David yetenekli oğullarıyla beraber mutlu bir evlilik yaşayan ideal bir çift olarak görünmektedir. Fakat Catherine, kendisine aldattığından şüphelendiği kocasının sadakatini denemek için, tüm ailesini tehlikeye attığının farkında olmadan bir kadınla anlaşır.

Evliliğine, evine ve hatta tüm hayatına girmesine izin verdiği Chloe’nin (Amanda Seyfried) görevi, kocasıyla ilişki sonrasında neler olduğunu ona rapor etmektir. Zamanla Catherine, David ile Chloe’nin ilişkisini yönetir hale gelir ve Chloe’den vazgeçmesi zorlaşır.

Catherine’in bakış açısıyla anlatılan öykü, kocasının ihanetini bütün detaylarıyla öğrenirken acı çeken ama bundan tuhaf bir zevk alan bir kadının çelişkisini, karakterlerin karmaşık ve nüanslı yapılarını gözlere seriyor.

BURJUVA SINIFININ  SOĞUKLUĞU

Üniversite hocası orta yaşlı kompleksli bir erkeğin öğrencilerine, genç kızlara olan ilgisi, kocasıyla ilişkileri zayıflayan orta yaşlı bir kadının yalnız kalma korkusu, para karşılığında seks yapan ihtiraslı bir genç kadının, dengeler değişince durumu lehine çevirme becerisi, üç ana karakterin ruhlarının derinliklerine itilmiş alışkanlıklarını Atom Egoyan iyi işlemiş.

Aslında öykünün üç ana kahramanı da görüldükleri gibi değil. Anne Fontaine’in “Nathalie”sinde karı-kocayı Fanny Ardant ve Gerard Depardieu, fahişeyi Emanuella Be’art oynuyordu.

“Büyük Hata”da Egoyan, Julianne Moore, Liam Neeson, Amanda Seyfreid gibi müthiş bir üçlüyü yönetmede çok başarılı. Kendisine eldiven gibi uyan problemli eş rolünde Julianne Moore, saklanmış arzuları ve gizli özlemleri yeni tanıdığı fahişe sayesinde ortaya çıkan David rolünde Liam Neeson, iri mavi gözleri ve bebeksi yüzüyle “femme fatale”i oynayan Amanda Seyfried çok başarılı.

Bu nefis burjuvazi taşlamasında, Atom Egoyan kadın dünyasının iç dinamiklerini iyi yansıtırken, görüntü yönetmeni Paul Sarossy ev, muayehane gibi mekanlardaki modern mimari çizgilerle, burjuva dünyasının soğukluğunu iyi hissettirmiş.

Kanada kışının ferah atmosferi içinde, sürprizlerle dolu öyküsüyle “Büyük Hata” ilgiyle izlenen, inkar edilmez bir çekiciliği olan gerilim filmi. İlle de bir eleştiri getirmek gerekirse, filmin yumuşak karnının abartılı final bölümü olduğunu söyleyebiliriz.