2009’un kazananları, kaybedenleri...

Aydın BOLKAR Yaşam
27 Ocak 2010 Çarşamba

2009 yılı, Türkiye’de de olduğu gibi tüm dünyada 2008’in sonunda başlayan ekonomik krizin etkilerinin anlaşılması ve giderilmesine çalışıldığı bir sene oldu. Teknoloji arenasında ise bu durum, emekleme aşamasında olan ve yatırım bekleyen yeni oluşumların hızlarının kesilmesine sebep oldu.

Krize nakitte girmeyi başarmış olan şirketler, 2009’u başarılı geçirdiler. Şimdi gelin kısaca bunlardan bir kaçına bakalım...

1. Oracle: Silikon Vadisi’nin en eski oyuncularından biri olan Larry Ellison’un şirketi Oracle, rotasını uzun süreden beri kurumsal uygulamalara doğru çevirmişti. Dünyanın en gelişmiş veritabanı yazılımlarını üreten firmasının aynı zamanda en iyi iş uygulamalarını da üretir hale gelmesi için cesur ve önemli satın almalar gerçekleştirmiş ve Peoplesoft, JD Edwards, Siebel gibi bir çok önemli CRM ve ERP yazılım üreticisini geçmiş dönemde bünyesine katmıştı.

Oracle, 2009 yılında bence tarihinin en stratejik satınalmasını gerçekleştirdi ve Java programlama dilinin yaratıcısı, aynı zamanda Internet’te en yaygın kullanılan veritabanı yazılımı olan MySQL’in de sahibi olan SUN firmasını 7,4 milyar dolar gibi rekor bir fiyatla IBM’in elinden kaptı ve yazılım alanındaki diğer büyük bir rakibi olan SAP firmasına karşı büyük bir avantaj sağladı.

2010 yılının başında satınalma işlemi Avrupa’daki rekabet komisyonu tarafından onaylanan Oracle’ın bundan sonraki hareketlerini merakla bekliyorum.

2. Cisco Systems: 1984 yılında, bilgisayar mühendisi evli bir çift tarafından kurulan ve Stanford Üniversitesi’ndeki odaları arasında bilgisayardan haberleşmek için geliştirdikleri sistemleri yaygınlaştıran firma şu anda dünyanın en büyük teknoloji firmalarından biri. Adını, San Francisco kentinden alan Cisco, 2009 senesinde önemli satınalmalar gerçekleştirdi. Bunlardan ilki, belki 24 dizisinde örneğini gördüğünüz, dünyanın en gerçek hissi veren video konferans çözümü olan TelePresence ürünü ile ilgili en büyük rakibi konumundaki Norveç’li Tandberg firmasını 3,4 milyar dolar ödeyerek satın aldı ve bu alandaki liderliğini sağlamlaştırdı. Tandberg satınalmasına ilave olarak mobil iletişim alanında faaliyet gösteren Starent Networks ve Flip adlı kamera ile yüksek çözünürlüklü kamera alanında kendine bir segment yaratan Pure Digital firmasını satın alarak nakit avantajını iyi kullandı ve 2009’un kazananları arasına girdi.

Satınalmalar açısından öne çıktığını düşündüğüm bu iki firma dışında, 2009 senesinde yaptıkları ataklarla büyümesini sürdüren firmalar arasında Adobe, Google, IBM, Dell, Intel gibi firmaları sayabiliriz. HP, geçtiğimiz sene yaptığı EDS satın alması sonrasında güçlendiği hizmet alanına ilave olarak, 2009 yılında da 3COM’u satın alarak ağ çözümleri tarafında Cisco’ya karşı elini güçlendirmek konusunda önemli bir adım attı.

2009 yılında mobil iletişim alanında kazananlar Google ve Apple idi. Google, 2008 yılı ortalarında, akıllı telefonlar için bir oluşum gerçekleştirdiğini duyurdu. Android adını verdiği bu oluşum, Motorola başta olmak üzere bir çok cep telefonu üreticisi firmanın dikkatini çekti ve ardı ardına Android işletim sistemli telefonlar piyasaya çıktı. Apple ise; son iPhone modeli 3GS’yi duyurdu ve akıllı telefonlar alanındaki liderliğe giden yolda emin adımlarla ilerlemeye devam etti.

2009’un diğer kazananları Facebook ve Twitter idi. Facebook, 2009 yılı başında, arayüz dilinin yerel dillere çevrilmesi için bir duyuru yayınladı. Buna göre, kendi üyelerinden yardım isteyen Facebook, ardı ardına yeni dillerde hizmet vermeye başlayarak, yabancı lisanı kendilerine bir bariyer olarak gören çok önemli bir kullanıcı kitlesini kendine çekmiş oldu. Facebook, 2009 yılı sonu itibarı ile 350 milyon abonesi ile dünyanın en kalabalık üçüncü ülkesinden daha fazla aboneye sahip.

Buna bağlı olarak, 2009 yılı gerçek zamanlı web (real-time web) olarak adlandırılan, Twitter.com’un başını çektiği, ‘Bir bilginin oluşturulduğu anda erişilebilir olması’ şeklinde açıklanabilecek teknolojilerin zirveye çıktığı bir yıl oldu. Bu alanda en başarılı örnekler, Twitter.com ve yaz aylarında Friendfeed.com’u bünyesine katan Facebook oldu.

2009 yılında Microsoft, Vista ile yaşadığı prestij kaybından sonra geliştirdiği Windows 7 ile görücüye çıktı ve ilk bakışta otoritelerden geçer not aldı. Ayrıca, yılın ortalarında duyurduğu Bing adlı arama motoru ile Google’a ciddi bir alternatif olabileceğini iddia etti. Gelişmeleri hep birlikte göreceğiz.

2009 yılının kaybedenlerine fazla yerimiz kalmadı ancak bir şirketten bahsetmeden geçemeyeceğim. 2008 yılının sonunda, ekonomik krizin tırmanışta olduğu dönemde 46,7 milyar dolar gibi muazzam bir teklifi geri çevirip sadece 6 ay sonrasında çok daha azına razı olabileceğinin sinyallerini veren Yahoo bence 2009'un en büyük kaybedeni oldu...