Batya Natan

Çağdaş bir müzikal ‘NİNE’dan zevk almanın yolu ‘SEKİZ BUÇUK’u zihninizden silmekten geçiyor

Keşke 47 yıl önce izlediğim ‘Sekiz Buçuk’ zihnimden tamamen silinseydi de, 5 Tony Ödüllü ‘Nine’ müzikalinin sinema versiyonundan tam olarak tat alabilseydim. Önerim, benim beceremediğimi yapıp, filmde Fellini’nin izlerini aramadan, mukayeselere kalkışmadan izlemeniz.

Çağdaş bir müzikal ‘NİNE’dan zevk almanın yolu ‘SEKİZ BUÇUK’u zihninizden silmekten geçiyor

‘Nine’, her karakterin müthiş şarkılar seslendirdiği, güzel ve yetenekli bir aktris kadrosunun göz kamaştırdığı, coşku dolu bir müzikal. Zerre kadar İtalyanlık taşımayan performansıyla Daniel Day-Lewis, filmin yumuşak karnı

Federico Fellini’ye üçüncü en iyi yabancı film Oscar’ını getiren, eleştirmenler tarafından kariyerinin en önemli başyapıtı olarak gösterilen “Sekiz Buçuk/ Otto e Mezzo” (1963), yaratıcılık ve varoluş krizi geçiren bir sinema yönetmenini anlatır.

Esin sıkıntısı çeken, yaratma ve film çekme korkularını yaşayan yönetmenin şahsında otobiyografik bir film yapan Fellini’nin “Sekiz Buçuk”u sayısız filme kaynaklık etti.

Fellini’nin Rimini’deki çocukluk günlerini, gençlik anılarını, iri göğüslü, dolgun kalçalı anaç kadınlara olan düşkünlüğünü dile getiren bu film, 20 yıl sonra “Nine” adı altında Broadway’de sahnelenen bir müzikale konu oldu.

Keşke 47 yıl önce izlediğim film zihnimden tamamen silinseydi de, 5 Tony Ödüllü “Nine” müzikalinin sinema versiyonu olan aynı adlı filminden tam olarak tad alabilseydim.

Fellini film çekerken yaşadığı sıkıntıları dışa vurup, yaşamını gözden geçirip, hayatındaki tüm kadınları andığı “Sekiz Buçuk” filmini, değişmez bestecisi Nino Rota’nın kıvrak ve hüzünlü müziğini, kadınların geçit resmi yaptıkları görkemli finali unutmak ne mümkün.

“Nine” sadece dayandığı Broadway müzikaline saygı duruşunda bulunuyor. Dönemin İtalyasına, sinema tarihinin en büyük yaratıcılarından biri olan Fellini’ye, Katoliklere özgü bir suçluluk duygusu taşıyan kadınlara düşkün bir sanatkara, zerre kadar saygı duymuyor.

Okurlarıma önerim, benim beceremediğimi yapıp, “Nine”ı Fellini’nin izlerini aramadan, mukayeseye kalkışmadan izlemeleri. Zira film, her karakterin müthiş şarkılar seslendirdiği, ünlü kadın oyuncuların göz kamaştırdığı, coşku dolu, çağdaş bir müzikal.

YARATICILIK ve VAROLUŞ KRİZİ

Dansör-koreograf-film yönetmeni Rob Marshall ilk uzun metrajlı filmi “Chicago” ile 2002 yılında En İyi Film Oscarı’nı almıştı. “Nine” müzikalini beyaz perdeye aktarmada onadn iyisi düşünülemezdi. Üstelik “Memoirs of a Geisha / Geyşanın Anıları” (2005) ile sinema yönetmenliğinde de ustalığını kanıtlamıştı.

Arthur Kopit’in yazdığı, müziğini ve sözlerini Maury Yeston’un gerçekleştirdiği Broadway müzikalinin sinema versiyonu için senaryoyu İngiliz yazar yönetmen Anthony Minghella (İngiliz Hasta) kaleme almıştı.

Dokuzuncu filmine hazırlanan, orta yaş krizine girmiş, yaratıcılığını kaybetmenin eşiğindeki İtalyan yönetmen Guida Contini’yi oynayan Daniel Day-Lewis, kulakları tırmalayan bir İtalyan aksanıyla konuştuğu “Nine”, Cinecitta dekorları, Roma, Rimini ve Trevi çeşmesi sekanslarına rağmen, dönemin İtalyası’nı yansıtmıyor.

Zaten filmin yumuşak karını Daniel – Day Lewis. Antonio Banderas ve Javier Bardem’in reddettiği Guido karakterini, hiçbir filmde değişmeyen mimikleriyle, karşıdakinin yüzüne bakmadan  gözlerini yere dikerek konuşmasıyla, bu film için öğrendiği İtalyacasına rağmen, zerre kadar İtalyanlık taşımayan performansıyla canlandırıyor.

Müzikler için aynı şeyi söylemeyeceğiz. Besteci Yeston, Nino Rota’ya benzeterek film için bestelediği Cinema İtaliano, Guarda La Luna, A Call from the Vatican, Be İtalian ve “Take it All” başlıklı etkiliyeci şarkılarıyla, özgün şarkı dalında Oscar’a aday oldu.

HAYALİ HAREMİN KADINLARI

Guido’nın hayatına giren kadınlar ise filmde birbirinden güzel, müthiş aktrisler tarafından canlandırılıyor. En büyük zaafı kadınlar olan Guido’nun hayali haremindeki kadınların tümü güzel, yetenekli, gururlu, görkemli.

“Nine”ın yüzakı bir kadın karakterler resmi geçidinde, sadık karısını Marion Cotillard, metresini Penelope Cruz, annesini Sophia Loren, ilham perisi İsveçli hostesi Nicole Kidman, kostüm tasarımcısı ve sırdaşını Judi Dench, gazeteci kızı Kate Hudson, çocukluk günlerinden kalma koca göğüslü fahişeyi Stacy Ferguson (Fergie) oynuyor.

Bu muhteşem kadınlar, kendileri için yazılan görkemli şarkıları seslendirirken, performanslarını danslarıyla zenginleştirirken filme damgasını vuruyorlar. Plajın kumları üzerinde dans eden fahişe Saraghina rolünde Grammy Ödüllü şarkıcı Fergie, ilerlemiş yaşına rağmen Folies Bergere’de şaşırtan Judi Dench, görkemli danslarıyla dişiliğini ve seksapelini sergileyen Penelope Cruz (En İyi Yardımcı Aktris Oscar adayı), Mamma’da ninnisini söyleyen eski tüfek Sophia Loren, aşk serenadıyla Marion Cottillard, peri masallı şarkısıyla Nicole Kidman, Cinema İtaliano şarkısındaki sürprizli sesiyle Kate Hudson “Nine”ı, “All that Jazz” ve “Cabaret” tadında unutulmaz bir müzikal yapıyorlar.

 

‘NINE’ Yönetmen: Rob Marshall Senaryo: R. Marshall – Michael Tolkin – Anthony Minghella Görüntü: Dion Beebe Müzik: Andrea Guerra Oyuncular: Daniel Day-Lewis, Marion Cotillard, Penelope Cruz, Judi Dench, Nicole Kindman, Kate Hudson, Sophia Loren, Fergie

 

 

İLGİLİ HABERLER

Siz de yorumunuzu yapın

Tüm Yorumları Görün
Yorum Yapmak için üye girişi yapın!Yorum yapabilmek için üye girişi yapmanız gerekiyor...
Üye Girişi yapmak için Tıklayın
782