Ulus Musevi Lisesi öğrencileri hayatta bir adım önde

Geçtiğimiz günlerde, Ulus Musevi Lisesi’ne yepyeni bir projeyi dinlemeye gittim. Proje kapsamında zorunlu seçmeli ders olarak, 2012- 2013 yılında sekizinci sınıflara Finans, liselere ise İşletme, Girişimcilik, Sinema, Web Tasarımı, Demokrasi ve İnsan Hakları, Seçmeli İspanyolca ve İngiliz Dili ve Edebiyatı konulmuş. Bu hafta sizleri konularının uzmanlarından önce Miryam Molinas, Ceki Kazez ve Monika Molina, İzi Ergil, Eytan İpeker, Emel Ayvalıoğlu, Rivka Bihar ve Alison Standley ile tanıştıracağız

Ulus Musevi Lisesi öğrencileri hayatta bir adım önde

Öncelikle Röne Kaspi’nin konuyla ilgili mesajını aktarmak istiyorum:

Ulus Musevi Lisesi on iki yıldır üniversite tercih danışmanlığı, sekiz yıldır Avrupa’daki okullarla ortak öğrenci proje çalışmaları, on yıldır lisede zorunlu yaz stajı uygulaması, beş yıldır üniversitelerle ortak sertifika programlar ve üç yıldır Anne& Baba okulu ve bir yıldır Baby Symphony Klasik Müzik eğitimi yürütmektedir. Bu yıl itibariyle sunulan yeni seçmeli derslerle öğrencilerini hayata hazırlayacak. Alanında uzman kişilerden ders alan öğrencilerimiz, farklı bir vizyon kazanacak, ilgi alanları olan dersleri daha üniversiteye başlamadan aldıkları için eğilimlerini daha rahat görebilecekler ve liseden mezun olmadan, iş dünyasından kişilerle tanışma ve bağlantı kurma imkanı bulacaklar. Girişimcilik ve İşletme derslerine temel teşkil etmek üzere ortaokulda “Finans“ dersi bu yıl başlatılan farklı bir uygulama. İsrail’de, Amerika ve Avrupa’nın eğitim sisteminde olan bu ders, 4+4+4 sisteminin getirdiği olanaklarla, müfredatımıza zorunlu seçmeli ders olarak kondu. Tüm öğrencilerimiz para nedir? Nereden gelir? Yatırım, banka sistemi, parite gibi kavramları bilerek liseye başlayacaklar. Lisede İşletme ve Girişimcilik derslerini alan öğrencilerimiz ise televizyonda bir finans programını izlediğinde, tartışmaları dinlediğinde ya da bir gazetenin ekonomi sayfasını açtığında nelerden bahsedildiğini anlayabilecek, bağlantıları kurabilecek. Dünya Sinema tarihi, film sektörünün hedefleri, gelişimini içeren “Sinema” dersini alacak öğrenciler ise görsel uygulamalarla işlenecek bu dersten farklı bir sinema kültürü kazanacak. Web Tasarımı günlük yaşamın bir parçası, iş hayatının vazgeçilmezi. Tüm iş sahalarının internetteki yüzü olan Web siteleri nasıl oluşturuluyor? Hedefe yönelik doğru adımlar neler? Web sitesi nasıl hazırlanmalı? Bu konularda eğitim alacak gençler belki daha henüz mezun olmadan iş hayatında yerlerini alabilirler bile. Yapılacak daha çok şey var. Hedefimiz, en kaliteli eğitim olanaklarını sunmak, sektörde ilkleri yaratarak diğerlerine öncülük etmek, çocuklarımızı hayata sağlam zeminlerle ve “Bir Adım Önde” hazırlamak.”

 Projeyi, lise müdürü Funda Kara’dan dinleyelim: 

Bakanlık bir seçmeli dersler listesi yayınladı. Bu listenin içinden her okul kendi bünyesinde verebileceği dersleri seçti. Öğretmen arkadaşlarımla hangi seçmeli dersleri verebileceğimizi değerlendirdik ve öğrencilere seçenekli bir form sunduk, onlar da ilgileri ve beklentileri doğrultusuna seçimler yaptılar. Demokrasi ve İnsan Hakları, çocuklarımızı aydınlatmak istediğimiz bir konuydu. İngiliz Edebiyatı dersiyle yurtdışına gitmek isteyen çocuklarımıza daha ileri bir seviyeye gelebilmeleri için destek vermek istedik. Ayrıca okulumuzda seçimle iş başına gelen öğrenci meclisi sayesinde öğrencilerin düşünceleri, talep ve beklentileri okul idaresine iletiliyor. Gelen fikirlerin çoğunun girişimci olduğunu fark ettik. Örneğin Van depremzedeleri ve şehit aileleri için ne şekilde yardım toplayacakları konusunda öğrencilerimiz, yetişkinlerin aklına gelmeyen projeler ortaya koydular. Bunu desteklemek için Girişimcilik dersini düşündük. Öğrencilerimizin günlük herhangi bir gazeteyi okuyabilmek için KOBİ, şirket, enflasyon, mal, hizmet gibi bazı kavramları anlayabilmesi ve Girişimcilik dersini desteklemek amacıyla İşletme dersini koyduk.”

Miryam Molinas - İşletme Dersi

MM; Hangi rolde veya hangi konumda olursak olalım, bence bir işletmenin temel kavramlarına sahip olmamız gerekiyor. Hepimiz, ya kendi bütçemizi ya da ailemizin bütçesini yönetiyoruz. Hem tüketiciyiz, hem de bazen tasarruflarını yönlendiren birer yatırımcıyız. Hedeflerimize ulaşmak için, az olan kaynaklarımızı optimum şekilde yönlendirmeye çaba göstermeliyiz. İşte bu yüzden, okulumuz bana İşletme dersini vermemi önerdiğinde, heyecanla kabul ettim ve büyük bir zevkle yapıyorum. Sıkı iş tempoma rağmen, başta zorlasa da, işin içine girdikçe çok keyifli dakikalar geçmeye başladım.

EVÇ; Dersinizin amacı nedir?

MM; Öğrencilerimizin, kâr, zarar gibi işletmeyle ilgili kavramları öğrenmelerini, temel anlamda bir bilançoyu okuyabilmelerini ve farklı bir bakış açısı yakalamalarını hedefliyorum. Dersler interaktif. Her ders bir veya iki şirketi; strateji, kârlılık, vizyon, hedef, hangi konularda başarılı, hangi konularda daha iyi olabilir gibi boyutlarıyla inceleyerek şirketlerle ilgili bir görüş oluşturuyoruz.

EVÇ; Şirketleri neye göre seçiyorsunuz?

MM; Çocuklar tarafından tanınıyor olmasına önem veriyoruz. Hem uluslararası hem yerel şirketlere bakıyoruz. Coca Cola, Mc Donalds, Güllüoğlu, Boyner’in Beymen stratejisini tartıştık. Apple ve Blackberry şirketlerini karşılaştırdık. Avon ve Yves Rocher şirketlerini ve şirket evliliklerini inceleyeceğiz. Bu tip şirketlerin önemli pozisyonlarında çalışan kişileri davet ederek onları dinleyeceğiz. Bir fabrika ziyareti düzenlemeyi planlıyorum.

İkinci dönemin sonunda çocukların, ikişer kişilik gruplar halinde şirketler kurmalarını isteyeceğiz. Bize, şirketlerinin hedefleri, pazar potansiyeli, hangi pazara yönelik çalışacakları gibi detaylar içeren küçük bir sunum aktaracaklar. En azından bu egzersize yakın ve hazır olacaklar.

EVÇ; Bu dersi alanlar için hedef İşletme veya İktisat seçmeleri mi?

MM; İşletme bölümünün iktisat, hukuk, davranış bilimleri, bilgi teknolojileri gibi birçok alan ile ilişkisi var. Dersin amacıysa öğrencilerimizin bir temel almaları, toplam işletmenin neresinde yer aldıklarını, onunla nasıl bir ilişkide olabileceklerini, ayrıca işletmenin aslında ne olduğunu anlamaları. Sonuç olarak işletme, bir insanın üretirken mutlu olmasıdır.

EVÇ; Böylece bilinçli tüketici yaratıyorsunuz?

MM; Evet, örneğin bir markanın büyük mağazalardaki fiyatının kendi mağazasındaki fiyattan farklı olduğunun farkındalar ve bunu sorgulamaya başladılar.

Ceki Kazez- Girişimcilik Dersi

EVÇ: Nasıl bir uygulama var Ne dersi veriyorsunuz, başlayalı ne kadar oldu, nasıl aktarıyorsunuz?

CK; Bir kitabımız var, hem teoriyi hem de pratik hayattaki girişimcilik örneklerini vererek ilerliyoruz. Girişimciliğin ne olduğunu, nelerin önemli olduğunu anlatıyorum. Tecrübelerinden yararlanmak üzere gerek cemaatimizden, gerek dış dünyadan girişimci kişileri buraya davet ediyoruz. Çünkü teorik anlatsanız da, girişimci kişilerin başarılarını ve başarısızlıklarını anlattıkları güzel bir platform oluşuyor. Metin Bonfil ve Tatlıcı Tombak’ın kurucusu olan Nedim Saban konuk konuşmacılarımız oldular.

EVÇ; Ders kitabınızı tanıtır mısınız?

CK; İş Bankası Yayınlarından, Harvard Business School’dan bir çeviri. Kitap bize teoride önemli bilgiler veriyor, öğrencilerimize yarı teori, yarı pratik bilgi aktarmaya çalışacağız. Kitaptaki örnekler Amerika’dan verilmiş, biz, Türkiye’deki örnekleriyle yapacağız. Grupanya’yı kuran Alp Saul’u, lokantalar, gece klüpleri alanında İzzet Çapa çağırmayı istiyoruz. Ayrıca Dünya Gazetesi’nin perşembe günleri KOBİ ekinde, Ali Sabancı’nın Pegasus’u gibi girişim örnekleri veriliyor. Sonrasında çocuklardan ikişer gruba ayrılarak kendi sanal şirketlerini kurmalarını, bir iş planı hazırlamalarını ve sene sonunda powerpoint eşliğinde bunu sunmalarını isteyeceğiz. Buna alt yapı hazırlıyoruz.

EVÇ; Dersinizin içeriğini biraz anlatır mısınız?

CK; Bir iş fikri, bir hayalle başlar. Örneğin bir yerde gördükleri bir işi yapmak istiyorlar, hobileriyle ilgili bir şey yapmak istiyorlar. Ata binen veya tenis oynayan biri bunu işe çevirmenin hayalini kuruyor. Bunun artıları, eksileri, riskleri oluyor. Dolayısıyla girişimci kişinin birincil öğrenmesi gereken şey iş planı nasıl yapılır, risk nasıl hesaplanır, bu işin kendisine uyup uymadığı, sermayeyi nereden bulacağı. İş planında, fırsat nedir, eldeki fırsat nasıl ortaya nasıl çıkmıştır, önce bunu ortaya çıkarmaya çalışıyoruz, sonra teknik ve sermaye yeterliliği öğelerine bakıyoruz. İşin kâra geçebilme oranı ve riskleri nedir, nasıl kâra geçer, neleri yapmazsa, ne kadarlık bir satış yapmazsa zarar eder, batar, bütün bunları bir iş planında net bir şekilde ortaya çıkarıyoruz. Türkiye’de Ticaret Kanunu değişiyor, ileride şirket şekilleri nedir, kaç kişiyle kurulur kısımlarını inceleyeceğiz. Bankadan veya özel kişilerden kredi alma bunların hepsini inceleyeceğiz.

Söz konusu dersler finans, girişimcilik ve işletme olunca sohbet konusu staja geldi ve halka ilişkiler sorumlusu Greta Mizrahi, Kariyer ofisi ve Staj uygulamasını anlattı;

Okulumuzda dokuz yıl önce ilk defa lisede başlatılan, rehberlik birimiyle ortak çalışan bir Kariyer Ofisimiz var. Dokuzuncu sınıftan itibaren öğrencilerimiz her hafta alanında özel, uzman kişilerle tanışarak o meslekler hakkında bilgi edinirler. Dokuzuncu sınıfın sonunda, alan seçimi yapmadan önce kendilerine bir staj formu verilir. Stajlar tamamen okul tarafından ayarlanır ve bütün çocuklar bu stajı yapmakla yükümlüdürler. Tam zamanlı olarak çalışırlar. Seçmeli dersler bunu da pekiştiriyor.”

 

Monika Molina- Finans Dersi

MM; Bazı kavramları çok geç yaşta öğrendim. Etrafa baktığım zaman bu durumda olan birçok kadın görüyorum ve olaya kadınların açısından bakıyorum. MBA’deki projem iş hayatındaki kadınlar üzerineydi. Finans konusunda çok fazla bilgileri yok, evin idaresinde daha küçük işlerle uğraşıyorlar, büyük kararlar, özellikle parayla ilgili kararları çoğunlukla erkekler alıyorlar.  Bir yerden başlayarak bunun düzeltilmesi gerektiğini düşünerek yola çıktım. Özellikle kızlara yönelik bir ders olarak düşündüm. Ayrıca, yeni nesil artık beraber karar vermeye başlıyor, bunun için erkek ve kadının eşit derecede donanımlı olması gerekiyor. Birlikte aile denen bu arabayı ileriye götürmek gerekiyor. Dolayısıyla her iki tarafı da bilinçlendirmek gerekiyor.

EVÇ; Böylece finansal okuryazarlık yetisini kazandırmayı amaçlıyorsunuz

MM; Evet. Ders için bir kitapçık hazırladım. Kitapçığın ilk iki sayfası, neden böyle bir derse gerek duyduğumuzu velilere açıklayan bir mektup niteliğinde. Amerika’da, Avustralya’da, Almanya’da, İtalya’da, İsrail’de birkaç pilot okulda bu program var. Ve bu program birinci sınıftan başlıyor, bizde ise sekizinci sınıfta.

EVÇ; Kitabınızı tanıtır mısınız?

MM; MBA’den dolayı kitabın dili İngilizceydi. Bu yaş grubunun anlayabileceği kaynakların çoğu İngilizce. Bu kitabın dili kolay ve yaş grubuna yönelik örnekler içeriyor. Kitabı hazırladıktan sonra tercümeye gönderdik. Kitabın tamamı kendi ürünüm değil. İnternette birçok makale okudum. Washington’da Union Credit denilen kâr amacı gütmeyen finansal kuruluşlardan birinin sitesini buldum. Orada değişik yaş gruplarına yönelik eğitimci materyalleri içeren bir bilgi sayfası var. Onlara bir mail ilettim, iki- üç hafta içinde bana ücretsiz olarak kullanabileceğim bir CD gönderdiler. Dersin omurgasını oluştururken, bu materyalden ve ayrıca internette okuduğum makale ve materyalleri kullandım.

EVÇ; Derste neler anlatıyorsunuz?

MM; Genel olarak paradan, enflasyondan, istek ve ihtiyaçlar arasındaki farktan, arz ve talepten, kıtlık ve seçimlerden, piyasada bir şeyin fiyatının nasıl belirlendiğinden, bir şeyi nasıl almaya karar verdiğimizden bahsediyorum. Çok istediğim bir şeye gerçekten ihtiyacım var mıdır? Buna göre harcamalarımızı ayarlamak. Sonra matematiksel bölüme; bütçe yapmaya giriyoruz. Tasarruf ve yatırım nasıl yapılır? Finansal kuruluşlar ve bankalar hakkında bilgi vermek çok önemli; vadeli ve vadesiz hesap nedir, hesap açarken bankayı hangi kıstaslara göre seçeceksiniz? ATM şube sayısı niye beni ilgilendirir, dolaştığım yerlerde kolaylıkla ATM bulamıyorsam başka bir bankanın ATM’sini kullanırsam yaptığım işleme para öderim, bu benim için bir masraftır. Kredi kartı kullanımı; hem aileler, hem de çocuklar kredi kartı alma yaşına geliyorlar. Bunun gibi konularımız var.

 

MİRYAM MOLİNAS Evli ve iki çocuğu var. Boğaziçi Üniversitesi Endüstri Mühendisliği mezunu. İstanbul İşletme İktisadında Uluslararası Yöneticilik bölümünde yüksek lisans bitirdi. 23 yıl Profilo’da Bütçe Planlama, Yönetim Enformasyon sistemlerinden sorumluydu. Şimdi Doğu- Batı şirketinde gayrimenkul koordinatörü. Yeni açılacak bir çocuk merkezinin kurucu ortaklarından. Aynı zamanda Ulus Musevi Lisesi’nin yönetim kurulu üyelerinden.

CEKİ KAZEZ Saint Michel ve Boğaziçi Üniversitesi İşletme mezunu. Babasının dedesinden kalma Perşembe Pazarı kökenli, metal yarı mamulleri üzerine ithalat ve, satış yapan bir aile şirketinin beşinci nesil yöneticisi. Ulus Musevi Lisesi’nin yönetim kurulu üyelerinden.

MONİCA MOLİNA Evli, iki kızı var. Üniversiteye kadar eğitimini İsrail’de tamamladı. İstanbul Üniversitesi Biyoloji mezunu. Yirmi yıl aradan sonra Bahçeşehir Üniversitesi’nde MBA bitirdi. On altı yıldır Ulus Musevi Lisesi’nde çalışıyor, bu yıl hem fen, hem finans öğretmeni, hem de müdür yardımcısı olarak görevine devam ediyor.

 

 

Ulus Musevi Lisesi, öğrencilerinin hayata bir adım önde başlamaları için yeni bir çığır açtı

İzi Ergil – Web Tasarım

EVÇ; Dersin amacı nedir?

İE; Seçmeli web tasarımı dersinin öncelikli hedefi; genelde tasarımın, tüm bu hızlı değişimlere rağmen sarsılmayan temel doğrularını öğrencilere karşılaştırmalı olarak göstermektir. Web sitelerini hem estetik hem de işlevsellik açısından analiz etmek dersimizin ilk adımı olacak. İyi ve kötüyü bir arada gören öğrenci için kavramları yerine oturtmak kolaylaşacaktır. Teknik becerilerin kompozisyon, renk, leke gibi temel tasarım bilgileri ve işleve yönelik bilgilerle desteklenmesi büyük önem taşıyor. Derslerde, temel web teknolojilerine, kompozisyonun önemine, renk ve yazı tipi kullanımına değiniyoruz. Tasarımın bir takıp takıştırma değil, tersine bir çıkarma yalınlaştırma olduğunu anlamalarını istiyorum. En basit ve en iyi şekilde etkileşimi nasıl kurarım, gürültü yaratmadan hedefime nasıl ulaşırım, ne çeşit yazı karakteri kullanmalıyız, onları nasıl gruplamalıyız, örneğin bir web sitesinde blok halinde çok uzun yazı kullanmamak gerekir, yoksa okunmaz. Kolay okunur sindirilebilir parçalara bölmek gerekiyor. Bu farklılıkları, çocuklar uygulamada görerek anlıyorlar. Dersin uygulama ayağında öğrencinin basit proje konuları belirleyerek dijital ortamda tasarıma dökmeleri ve nihayet bu tasarımları internette yayınlanabilecek biçimde hazırlamalarını bekliyoruz. Amacımız her öğrencinin öğretim yılı sonuna doğru bu içeriği bir web sunucusu üzerinden yayınlayarak tam anlamıyla işlevsel bir web sitesi çıkarması. Hızlı öğreniyorlar ve daha ilk derslerden bir web sitesi omurgası görsel olarak ortaya çıkmaya başladı. Öğrencilerin yaratıcılıklarını gösterip kendilerini ifade edebilecekleri, öğrenirken keyifli zaman geçirebilecekleri bu ders, ilerleyen yıllarda hangi mesleği seçtiklerinden bağımsız olarak, iş hayatlarına artı bir değer olarak yansıyacak, içinde görselliğin ve işlevin olduğu her alana ışık tutacaktır.

Emel Ayvalıoğlu- Demokrasi ve

İnsan Hakları

EA; Bu dersi lise sınıflarına veriyorum. Toplamda beş öğrencim var. Dersi; az öğrencinin seçmesinin sebebi, çocukların siyasetle fazla ilgilenmemesi. Çok ilgili olanlara, siyaset bilimi, uluslararası ilişkiler okuyun, uluslararası avukat olun, gazeteci olun, siyaset okuyun, sesinizi duyurun diyorum. Özellikle hukuk, siyasal gibi bölümler okumak isteyen veya genel kültür ve ufkunu genişletmek isteyen, hangi meslekten olursa olsun girdiği bir toplantıda fikir beyan edebilmek isteyen öğrenciler için müfredatla paralel olarak Demokrasi ve İnsan Hakları dersini uygulamaya koyduk. İçeriğinde siyasal ve ekonomi ağırlıkta olmak üzere aktüel bilgiler var. Çocukların öğrenmek istediklerinden yola çıktık; güncel olarak darbeler tarihini, komünizmin kuruluşunu ve kavramları merak ediyorlar. Bir televizyon programı seyrederken çoğu kavramları anlamıyor. Kavramlar ezberleterek verilmez, bu yüzden konunun içerisinde, yakın çağ tarihiyle ilgili elimizde bolca video kasetler, CD’ler var, bunların desteğiyle derse Darbeler Tarihiyle başladık. Dersimizi araştırmalar, projeler ve tartışmalar ile yürüteceğiz.

Rivka Bihar

Seçmeli İspanyolca Dersi

RB; İspanyolca, İngilizceden sonra dünyada konuşulan ikinci dil haline geldi. Böyle bir lisanın okulumuz öğrencileri üzerinde yaratacağı bir fark ve ayrıca da İspanyol Haftası olarak düzenlenen bir hafta süresince yaratılan fark çok önemli. Pazartesileri haftaya oditoryumda Sefarad kökenli ya da öğrencilerin anlayabileceği türden keyifli bir video gösterisi ile başlıyoruz. Çarşamba günleri klüp saatinden önce oditoryumda İspanyolca bir mizansen canlandırıyoruz. Üç yıldır, yeni öğrendikleri bir dilde böyle bir şey yapmaları çocuklar açısından hem zor hem de keyifli oluyor. Onbirinci sınıflar için tamamen İspanyolca düzenlenen bir bilgi yarışması var. Ayrıca son iki yıldır, Cervantes’in DELE sınavlarına katılıyoruz. İlk yıl 4 öğrenci, geçen yıl 13 öğrenci katıldı. İki öğrencisi A2 derecesi aldı, diğer 10 öğrenci A1 derecesini aldı. Musevi Lisesi mezunları ceplerinde DELE sertifikasıyla mezun oluyorlar diyebiliriz.

EVÇ; Bu durumda lise İngilizce, İbranice ve İspanyolca dillerini öğretiyor...

RB; İspanyolca dersi dokuzuncu sınıflardan itibaren 2007’den beri öğretiliyor. 2012- ‘13 akademik yılı itibariyle bu ders beşinci sınıflardan başladı. Ayrıca bu yıl daha çok ilerletmek isteyenler için Seçmeli İspanyolca dersi konuldu.

Alison Standley- İngiliz Dili ve  Edebiyatı dersi

AS; Lisede ikinci ayım. Normalde aldıkları eğitimle çocuklar belli bir seviyeye geldikten sonra bu dersi seçen çocuklar daha ileriye gitmek istiyorlar. Dil konusunda başarılı olan çocuklara bu derse girmeleri tavsiye edildi. Şiirlerle başladık, bir oyun okumayı düşünüyoruz. Arthur Miller’ın The Crucible ve ikinci dönemde Ariel Dorfman’ın yazdığı Death and the Maiden oyunları okunacak. Sekiz kişilik bir grubuz. Çok candan ve ilgili çocuklar. Haftada iki ders yapıyoruz, aslında az geliyor. Hem ders hem de ben yeniyim, dolayısıyla şimdi ısınıyoruz ve grup olmayı öğreniyoruz. Şiirleri karşılaştırıyoruz, çoğu şiirler youtube’da var ayrıca oyunları bekliyoruz. Belki bir kısmını oynayabiliriz. Çocuklara şiir ve tiyatronun ilginç gelebileceğini düşünüyorum. Çünkü bu çocuklar  yetenekliler ve şiir kelimelerle oynar, fazla okumak gerekmiyor; zevkli oluyor. Bir derste bir şiir inceleyebiliriz, karşılaştırabiliriz, yorumlayabiliriz ve sonuca ulaşabiliriz.

EVÇ; Karşılaştırmayı nasıl yapıyorsunuz?

AS; Temayı, örneğin sevgi, hayat, hayata karşı tavrımız. Veya bir Rastafarian ile Rudyard Kipling gibi yetenekli ve klasik bir yazarı karşılaştırdık. Normal derste şiir inceledikleri için bu dersin onlara yardımcı olduğunu söylüyorlar. Crucible için sunum yapıyorlar, tarihsel bir oyundur, püritenleri,  komünizmi öğrenmek lazım.

EVÇ; Dersin asıl amacı nedir?

AS; Dersin amacına henüz ulaşmadık, öğrencilerin taleplerine göre şekillenecek. Yıl sonu için bir proje bir proje empoze etmektense onlarla birlikte çalışıp görmek isterim.

 

Eytan İpeker- Sinema Dersi

Eİ; On dokuz öğrencim var. Dersin içeriği sinema tarihiyle birlikte estetiği ve pratiği içeriyor. Görüntüden, yönetiminden kurgusuna, saçından, kostümüne bir filmin nasıl yapıldığını, yani mutfağını ve yanı sıra bir takım estetik kavramları öğretiyorum. Sinema tarihi buna paralel gidiyor. Yılın sonunda sinemaya bakış algılarını genişletmeyi hedefliyorum. Bu temeli aldıktan sonra ikinci dönemde sınıfça bir kısa film ortaya koyarak bütün bu aşamaları birebir yaşamalarını, doğruları ve yanlışlarıyla bir film sürecinden geçmelerini planlıyorum, böylece ellerinde kendi yaptıkları proje olacak. 

EVÇ; Dersleri nasıl işliyorsun?

Eİ; Derslere başlamadan önce filmlerle ilgili yazmalarını istedim; filmin konusu ve oyuncusu gibi genel noktalardan baktıklarını fark ettim. Dersi yaratıcılıklarını koyabilecekleri, düşünebilecekleri ve keyif alarak yapacakları şekilde yürütmeye çalışıyorum, sinemaya heyecan duymalarını istiyorum. Tamamen soyut bırakmıyorum, her derste gösterdiğim örneklerle, göz eğitimi veriyorum. Başka açılardan, örneğin estetik açıdan farklı şeyler görmeyi öğreniyorlar. Çok hızlı öğreniyorlar. Daha önce kariyer gününde kırk dakikalık bir proje yapmıştım ama tek seferlikti. Uzun süreli olması çok zevkli, her ders için benim de çalışmam gerekiyor, bazen hazırladığım dersin materyali fazla gelecek zannediyorum ama öyle olmuyor. Ertesi derste bir önceki dersten sorduğumda hepsini söyleyebiliyorlar.

EVÇ; Ne örnekler gösterdin, tepkileri nasıldı?

Eİ; Kurgudan başladım. Sinemayı çeşitli açılardan; kurguyu, görüntü yönetimini, ses tasarımını ayrı ayrı incelerken, aynı zamanda sinema tarihi görmüş, Griffith ve Eisenstein gibi sinemacıları tanımış oldular. Alfred Hitchcock’un Psycho filminden sahneler gördüler. Bu sayede sinemada, kurguyla ilgili mevcut yol ayrımını ve daha sonra daha ileri bir noktadan bu yolların bir derece karışımının uygulamasını öğrendiler. Her ders bir sinemacı veya bir yönetmene odaklanıyoruz. İlerleyen derslerde senaryoya geçiş yaptık. Şu anda çekilmekte olan ya da çekilmiş bazı filmlerin senaryolarını görmeleri onlar açısından çok ilginç oluyor. Senaryoyu anlamak için seyrettikleri kısa bir filmi senaryo formatına dökecekler, yani geriye doğru gidecekler, çekilmiş bir işin senaryosu nasıl olmalı, senaryo dilinde nasıl ifade edileceğini deneyimleyecekler. Gerçek senaryo ile karşılaştırma şansları olacak.

Öğrenme hızları dışında beni şaşırtan bir başka olgu Kubrick gibi kült film yönetmenlerinin isimleri tanımaları. Bu filmlere nasıl farklı bakabileceklerini öğreteceğim.

EVÇ; Bu öğrenciler üniversitede görsel sanatlar üzerine bir bölüm seçmek isteyebilirler mi?

Eİ; Aralarında oyunculukla ilgili olanlar var, sayfalarca film eleştirileri yazanlar var. Ben de zamanında bunu yapardım. Sinemayı öğretirken en zor olan konulardan biri, kurguyu, sinematografiyi izole ederek anlatıyorsunuz ama sinematografi, senaryo, oyunculuk gibi öğeler hepsi kendi aralarında birbirine bağlantılı. Örneğin Batman’deki beyin karakterinde bir maske vardı, aslında bu bir kostüm tasarımıdır ama oyunculukla birebir ilişkisi var çünkü gözleriyle ifade etmesi gerekiyor. Dolayısıyla hiçbir şeyi birbirinden izole edemiyorsunuz, sürekli makro bakmak lazım, resmin bütününü görmeleri önemli.

 

ALİSON STANDLEY 1984 yılında Türkiye’ye geldi. Türk İngiliz Kültür Derneği’nde dil öğretmeni olarak sekiz yıl çalıştı. Bir yıl Ayazağa Işık Lisesi’nde, on yedi yıl Robert Kolej’de, iki yıl Belgrad’da Sırbistan Uluslararası Okulu’nda IB öğretmeni olarak çalıştı. Oğlu mezun olup Türkiye’ye dönünce  Ulus Musevi Lisesi’nde işe başladı.

 

EMEL AYVALIOĞLU Ulus Musevi Lisesi’nde deneyimli tarih öğretmeni olarak çalışıyor. Eğitim Enstitüsü’nden öğretmenlik mezunu, fark dersleri vererek Tarih Öğretmeni olmuş.

 

İZİ ERGİL Şişli Terakki mezunu. 1995 yılından beri grafik tasarımı alanında çalışıyor. 1997’de Yeditepe Güzel Sanatlar Grafik Tasarımı Bölümü’ne girdi. Uzmanlık alanı televizyon grafikleri, hareketli grafikler, animasyon. Serbest grafik tasarımcı olarak çalışıyor.

 

RİVKA BİHAR İstanbul Üniversitesi İspanyol Dili ve Edebiyatı 2003 mezunu. İsveç’te Karşılaştırmalı Edebiyat yüksek lisansı yaptı. 2007’de İstanbul Üniversitesi İspanyol Dili Edebiyatı Doktora bölümünden mezun oldu. Üç, dört yıl içinde doçent olmayı hedefliyor.

 

EYTAN İPEKER Saint Michel Lisesi mezunu, Deneysel Film eğitimi veren Massachusettes College of Arts’da daha sonra New York Üniversitesi’nde okudu. Ardından bir süre kurgu ve yönetmen yardımcılığı yaptı. 2011 yılında kurduğu Kamara Film adlı yapım şirketinde yönetmenlik yapıyor.

Siz de yorumunuzu yapın

Tüm Yorumları Görün
Yorum Yapmak için üye girişi yapın!Yorum yapabilmek için üye girişi yapmanız gerekiyor...
Üye Girişi yapmak için Tıklayın