Şabat Hazon

Tişa BeAv’dan önceki Şabat (bu yıl 28 Temmuz Cumartesi), Şabat Hazon-Vizyon Şabat’ı adıyla anılır. Bu isimle anılmasının bir sebebi, Tişa BeAv’a en yakın Şabat’ta okunan Devarim Peraşasının aftarasının “Hazon Yeşayau-Yeşayau’nun gördüğü vizyon” kelimeleriyle başlamasıdır.( Yaşayau1:1-27)

Nazlı DOENYAS Kavram
25 Temmuz 2012 Çarşamba

Rabi Mendel Hirsch, Yeşayau Peygamber’in, Bet Amikdaş’ın yıkılışı için değil, bu yıkılışa yol açan nedenler sebebiyle yakındığını vurgular.

I. Bet Amikdaş’ın yıkılma sebepleri başlıca o neslin Tora’daki mitzvaları yerine getirmemeleri, puta tapmaları, adam öldürmeleri ve cinsel ahlâksızlıktı.

II.Bet Amikdaş’ın yıkılma sebebi ise, o nesildeki kibir ve sinat hinam-sebepsiz nefret idi.

I.Bet Amikdaş dönemindeki günahları işleyen nesil, 70 yıl sonra kurtularak tekrar Bet Amikdaş’ı inşa etmişti.

II.Bet Amikdaş’ın yıkılmasının üzerinden bunca yıl geçmesine rağmen, III.Bet Amikdaş’ın halen kurulamamış olması,bu olayların binlerce yıl öncesine ait değil, halen günümüzde de geçerliliğini koruduğunun açık bir göstergesidir.

Berdiçev’li Rabi Levi Yitzchak, Şabat Hazon-Vizyon Şabat’ı ismine farklı bir yorum getirir. Bu yoruma göre, Şabat Hazon’da, her Yahudi’ye, III.Bet Amikdaş’ın görüntüsü, vizyonu gösterilir.

Baba oğluna, onun için özel olarak dikilmiş çok değerli bir ceket hediye eder. Ceketin boyu, rengi, tasarımı mükemmeldir. Oğlunun ağzı kulaklarında, gururla kıyafetini giyer ve her giydiğinde de babasının onu ne kadar çok sevdiğini hatırlar.

Fakat bir gün oğlan, ceketi onarılamayacak şekilde mahveder. Gözleri yaş, kalbi acıyla dolu olarak babasına sığınır. Sevgi dolu baba, oğlunu affeder ve çok geçmeden ona, en az ilki kadar güzel olan yeni bir ceket hediye eder.

Oğlan, babasına minnettardır ve artık daha da tedbirlidir. Fakat aradan bir süre geçince, çocuk bu ceketi de düzelmeyecek şekilde kirletir. Ceketin artık giyilemeyecek durumda olduğunu gören çocuk üzüntüsünden ne yapacağını bilemez. Babası acaba onu daha kaç kere affedebilecektir?

Olanları gören baba, oğluna şöyle der: “Senin için, en az öncekiler kadar güzel ve özel üçüncü bir ceketim daha var. Yalnız bu sefer, bekleyeceğim. Onu ancak, sen hazır olduğunda sana vereceğim.

O zamana kadar da,  zaman zaman yeni ceketini sana göstereceğim, böylece senin için, ne kadar güzel ve özel bir ceketin hazır beklediğini bileceksin.”

Rabi Yitzchak, Şabat Hazon hakkında işte bu hikayeyi anlatır. Şabat Hazon’da Babamız Tanrı; oğlu olan Yahudi halkına, üçüncü ceket-III.Bet Amikdaş’ın vizyonunu, görüntüsünü sunar.

Aynen hikâyedeki baba gibi, Tanrı’mız Aşem de bu hediyeyi almaya hazır olmamızı bekliyor. Bunun için kendimizi ve etrafımızdaki dünyayı geliştirmek için istikrarla çabalayıp, elimizden geleni, hatta daha fazlasını yaparak, iç rahatlığıyla babamıza artık hediyeyi almak için hazır olduğumuzu göstermeliyiz.