İtici, cirkin bir avatar

Yetişkinlere yönelik mistik soslu masalsı filmleriyle tanınan Hint asıllı Night Shyamalan, son iki fiyasko filminden sonra, “Son Hava Bükücü” ile düşkırıcı olmayı sürdürüyor. Bir çizgi film dizisini 3 filmle sinemaya aktarmayı planlayan yönetmen, bilinmeyen bir çağda dünyayı kurtaracak tek insan olan Avatar’ın öyküsünü anlatıyor.

Viktor APALAÇİ
4 Ağustos 2010 Çarşamba

Avatar’ı oynayan 13 yaşındaki Noah Ringer, sinema tarihinin en çirkin çocuk kahramanı olarak antolojilere geçecek iticilikte. Her şeyi ile yerlerde sürünen filmde 1,5 saat boyunca bu sevimsiz yumurcağı izlemek büyük işkence

6. His / The Sixth Sense” ile adını duyuran, filmleri 2 milyon dolara yakın hasılat yapan Hint kökenli Amerikalı yazar-yönetmen M. Nihgt Shyamalan, son filmi “Son Hava Bükücü / The Last Airbender” ile düşüşüsünü sürdürüyor.

Mistik soslu masalsı filmler yapmadaki hüneriyle sivrilen yönetmen, “Sudaki Kız”, “Mistik Olay” gibi iki fiyasko filmden sonra, “Son Hava Bükücü” ile düşkırıcı olmayı sürdürüyor.

Ben kendi hesabıma, Shyamalan’ın filmografisinde, “Köy / The Village’ın dışındakileri beğenmedim. Kapalı bir çevrede yaşayan insanların ortak bir amaç uğruna güçlerini birleştirmelerini anlatan “Köy” gerçek bir başyapıttı.

Bir çocuk kanalında üç yıldır yayınlanan “Avatar: Son Hava Bükücü” adlı çizgi filme hayran olan kızlarının önerisiyle Shyamalan projeyi üç filmle sinemaya uyarlamayı planlamış. Izlediğimiz ilk bölüm, bilinmeyen bir çağda, savaşa son verebilecek dünyayı kurtaracak tek insan olan Avatar’ın öyküsünü anlatıyor.

Filmin Aang adlı Avatar’ını oynayan 13 yaşındaki Noah Ringer, sinema tarihinin en çirkin çocuk kahramanı olarak antolojilere geçecek iticilikte. Zaten sıkıcı olan, herşeyi ile yerlerde sürünen filmde, 1,5 saat boyunca bu sevimsiz yumurcağı izlemek, katlanılması güç bir işkence idi.

DÜMDÜZ, BASİT BİR SENARYO

Uzakdoğu felsefesine ve kültürüne dayanan fantastik öyküsüyle film, insanlarla doğaüstü yaratıkların bir arada yaşadığı bir dünyada, Ateş, Hava, Toprak, Su olarak bilinen dört ulusun yaşantısını anlatıyor.

Her toplumun, temsil ettikleri elementleri bükebilecek güce ve yeteneğe sahip özel mensupları bulunuyor. Sürekli savaşıp duran bu dört ulusa huzur getirebilecek, dünyayı kurtaracak tek insan olan Aang adlı çocuk Avatar, Ateş Ulusu’nun hedefidir.

Aang’ın kaybolup 100 yıl boyunca ortalarda gözükmemesiyle, dünya Ateş Ulusu’nun kontrolüne giriyor. Güney Su Kabilesi’nden su bükücü Katara ve kardeşi Sokka’nın, 100 yıl önce ortadan kaybolan Avatar’ı bulmasıyla, Ateş Ulusu’nun sürgündeki prensi Zuko iki kardeşin himayesindeki Aang’ın peşine düşüyor.

Yetişkinlere yönelik mistik masallar anlatmaya bayılan Shyamalan bu kez klasik bir iyi-kötü savaşı senaryosu yazmış.

Karakter tahlillerine yer vermeyen, bu basit düzeydeki senaryodan gelen boşluklar, izleyiciyi serseme çeviren, sayısız özel efekt ile doldurulmaya çalışılmış. Yeni trend 3D çılgınlığı olduğu için, son dakikada film bir 3D dönüşümü geçirmiş.

İki boyutlu olarak yapılan çekimlere sonradan eklenen 3. boyut filme hiçbir zenginlik katmamış. Dört ulusun sırlarını, özelliklerini öğrenme uğruna Aang’ın çıktığı yolculuğu, acımasız Ateş Ulusu’nun prensi Zuko’nun dünyayı ele geçirme arzusundan doğan ihtirası, senaryoda ilgiyi sürekli ayakta tutacak bir düzeyden işlenmemiş.