Zihinde denge algı ve güzellik yaratma/ Zekâ estetiği

Gençlik - Eğitim
24 Mart 2010 Çarşamba

Zekâ estetiği, BTYM / ISCC Bireysel ve Toplumsal Yaratıcılık Merkezi’nin bünyesinde Rila Köksal tarafından yaratılmış olan, çoklu zekâ sistemini kullanan bir liderlik programıdır. Programın hedefi, kendimizi tanıyıp, tanımlayarak, başkalarının ihtiyaçlarını görmeyi, ihtiyaçlarımızı paylaşıp, grup çalışmasının önemini kavrayarak, farklı bireylere ait olan eşsiz seslerimizi birleştirmektir.

Çoklu Zekâ Teorisi, insanlardaki zekâya IQ temelli bakış açısına karşı gelen, zekânın çok parçalı olduğunu ifade eden, bireylerin öğrenme ortamına farklı öğrenme stilleriyle geldiklerini vurgulayan bir yaklaşımdır. Çoklu zekâ teorisi, bireyi merkeze alan bir yaklaşımdır. Gardner’ın çoklu zekâ teorisine göre 8 farklı zekâ alanı bulunmaktadır;

1. Sözel/ dilsel zekâ: Kelimelerle düşünme ve ifade etme, dildeki kompleks anlamları değerlendirme, kelimelerdeki anlamları ve düzeni kavrayabilme, şiir okuma, mizah, hikâye anlatma, gramer bilgisi, mecazi anlatım, benzetme, soyut ve simgesel düşünme, kavram oluşturma ve yazma gibi karmaşık olayları içeren dili üretme ve etkili kullanma becerisidir.

2. Mantıksal/ matematiksel zekâ: Sayılarla düşünme, hesaplama, sonuç çıkarma, mantıksal ilişkiler kurma, hipotezler üretme, problem çözme, eleştirel düşünme, sayılar, geometrik şekiller gibi soyut sembollerle tanışma, bilginin parçaları arasında ilişkiler kurma becerisidir.

3. Görsel/ mekânsal/ uzamsal zekâ: Resimler, imgeler, şekiller ve çizgilerle düşünme, üç boyutlu nesneleri algılama ve muhakeme etme becerisidir.

4. Bedensel/ kinestetik zekâ: Hareketlerle, jest ve mimiklerle kendini ifade etme, beyin ve vücut koordinasyonunu etkili bir biçimde kullanabilme becerisidir.

5. Müziksel/ ritmik zekâ: Sesler, notalar, ritimlerle düşünme, farklı sesleri tanıma ve yeni sesler, ritimler üretme becerisidir.

6. Sosyal/ kişilerarası zekâ: Grup içerisinde işbirlikçi çalışma, sözel ve sözsüz iletişim kurma, insanların duygu, düşünce ve davranışlarını anlama, paylaşma, ifade edebilme, yorumlama ve insanları ikna edebilme becerisidir.

7. Kişisel/ öze dönük zekâ: İnsanın kendi duygularını, duygusal tepki derecesini, düşünme sürecini tanıma, kendini değerlendirebilme ve kendisiyle ilgili hedefler oluşturabilme becerisidir. Diğer zekâ türlerinin tümünü kapsar.

8. Doğacı/ varoluşçu zekâ: Doğadaki tüm canlıları tanıma, araştırma ve canlıların yaratılışları üzerine düşünme becerisidir.

İşte ‘estetik zekâ’, tüm bu zekâ tiplerini dengeleyerek zihinde armoni oluşturmak için tasarlandı. Her birimizin içinde çoğu zaman travmatik deneyimlerle bastırılmış yaratıcılık ve potansiyel ortaya çıktığında; sağ beynimiz, ‘duygusal zekâmız’ aktive oluyor ve bizler; problem çözmede kıvraklık kazanarak, olumlu ve olumsuz deneyimlerin bizlere doğru bir şekilde hizmet etmelerini sağlıyoruz. Evrensel prensipleri hayat oyununun kuralları ile bağdaştırarak strateji geliştirmeyi öğreniyoruz. ‘Kozmik zekâ’ ile arketipsel bağlantı kurarak bilinçaltımızdan ve sağduyumuzdan mesajlar alıyoruz.

Programın bileşenleri; Hayat oyununun kuralları, İçimizdeki rakiple tanışma, Dışavurumcu kolaj, Mask ve kukla çalışmaları, Psikodramatik oyunlar, Müzik, dans ve ritm terapileri, Problem çözme sanatı, Karakterizasyon, Fiziksel ve psişik aksiyon analizleri, Doğaçlama, Coşku belleği, Şiirde imaj kullanımı, Beş duyu ve dış güç çalışmaları, Konsantrasyonda çok yönlülük, Risk alma ve güven çalışmaları, Meditasyon ve enerji çalışmaları, Vizyon çalışmaları, Kalp gözü, Yaratıcı hayal gücü, Öz ve biçim, Kimlik sorunları ve kavramsal çalışmalar, Arketipsel çalışmalar, Antagonist, Pratogonist, Kahramanın yolculuğu ve Sistematik hayat ağacı. Her hafta bir konuyu ele alıp hayatımızda uyguluyoruz. Biz bunları hayatımıza geçirirken bir yandan da bu konuları buradan sizlerle paylaşmak istiyorum ki, en iyi versiyonumuza doğru giden bu iç yolculukta rotamızı ve hedeflerimizi belirleyerek ideallerimizi hayata geçirmeye başlayarak, başkalarının yolculuklarına rehber olalım.

Her şeyin birbirine bağlı olduğu ilkesini ve sebep sonuç ilişkilerini öğrenerek, kendi çabamızla ve hayatımızın sorumluluğunu almayı öğrenerek gerçek doyuma ulaşabilmenin yolunu buluyoruz. Farklı boyutlarda düşünmeye algılamaya ve ifade etmeye başlayarak girişimci, mizah anlayışı yüksek, empati kurabilen, vizyonu açık, özgüvenli, özeleştiri yapabilen, değişime açık, yaratıcı uyanmış çocuk liderlere dönüşüyoruz.

RİLA KÖKSAL ve projesi

Yeditepe Üniversitesi’nde Felsefe, Gösteri Sanatları Merkezi’nde Tiyatro, Digital Film Academy’de sinema, ayrıca biyoenerji, meditasyon ve Kabala eğitimi aldı. Çocuklara ve ergenlere tiyatro dersleri verdi; psikodrama çalışmalarına katıldı. Edebiyat ve tiyatro alanında ödüller aldı. Risk altındaki çocuklarla çalıştı. Londra’da Spirituality for Kids programında bir yıl aktif olarak çalıştıktan sonra, anaokullarında ‘Gerçek Hayat Bilgisi programı’nı uyguladı ve ailelere danışmanlık yaptı. Halen eğitim programlarında görev almakta ve bilimkurgu senaryoları yazmaktadır. Amacı geleceğe kendini ifade edebilen ve potansiyellerine ulaşmış bireyler yetiştirerek, içlerindeki ışığı paylaşabilecekleri bir ortam yaratmak.