BALAK

Rav İzak ALALUF Köşe Yazısı
9 Temmuz 2008 Çarşamba

Tora’yı kabul etmeyen toplumlar şöyle bir tezle Tanrı’nın karşısına çıkabilirdi. “Bize Moşe Rabenu gibi bir peygamber vermedin ki Tora yolunda ilerleyelim.” Bu tezin oluşmaması için Tanrı onlara da gücü Moşe Rabenu kadar olan bir peygamber vermiştir. Bilam ben Beor. Ancak bilgisini, gücünü ve yeteneklerini kötü yönde kullanmaktan çekinmeyen Bilam ileride sadece yetenekli bir büyücü olarak anılmaktan öteye geçememiştir. Tanrı her zaman ona teşuva yapması için sayısız fırsat yaratmış Bilam bunların bilincinde olmasına rağmen her fırsatı geri tepmekten geri kalmamıştır.

Tanrı Bilam’ı döndürmek için aşağı yukarı her yolu dener. Hatta doğa üstü bir olayın oluşmasına izin vererek bindiği eşeğin onu uyarmasını bile sağlar. Bir hayvanın bile görebildiğini kendisinin neden görmemekte ısrar ettiğini anlamak aslında çok kolay değildir. Fakat bunun temelinde hırsın yattığını da bilmemiz gerekir.

Mısır Kralı’nın danışmanlarından bir tanesi olan Bilam ona yeni doğan bebeklerin suya atılması fikrini vermiştir. Midraş Bilam’ın önerisini sunarken kullandığı sözlere dikkatimizi çeker. “Onlarla ateş yolu ile savaşamazsın. İlk ataları Avraham ateşten kurtulmayı bilmiştir. Kılıç onlara bir şey yapamaz. İkinci ataları olan Yitshak babasının bıçağından kurtulmayı başarır. Zor çalışma koşulları onları yıldırmaz. Ataları Yaakov Lavan’ın yanında bütün zorluklara direnebilmiştir. Onlarla ancak su yolu ile savaşmak mümkündür.” Bu noktada Tanrı hemen devreye girer ve Bilam için şöyle konuşur. “Raşa, sulara kim hükmeder ki?” O anda Mısırlıların da su ile cezalandırılacakları kararı alınmış ve Tanrı bu kararını Kızıldeniz olayında uygulamaya koymuştur.

Pirke Avot Bilam’ın öğrencileri ile Avraham Avinu’nun öğrencilerini kıyaslar. Tok gözlü olmaları, alçakgönüllülük ve doğruyu savunmaları ile öne çıkan Avraham’ın öğrencilerinin hem bu dünyada hem de gelecek dünyada “olam aba” yerlerinin hazır ve iyi olduğunu belirten kaynağımız Bilam’ın öğrencileri için aç gözlü, gururlu ve çıkar peşinde koşan terimlerini kullanmaktadır. Bu öğrencilerin sonunun ise iyi olmadığını belirtmekten de geri kalmamaktadır.

Bilam sonunda Pinehas tarafından  cezalandırılır. O Pinehas ki içindeki Tanrı sevgisi ve inancı ile kamptaki ölümlerin durmasını sağlamıştır. O Pinehas ki Tanrı ile İsrail oğullarının kalbini birbirlerine döndürmüştür. Son peygamber olan Malahi gelecekte aynı amaç ile büyük günden bir gün önce Eliya Anavi’nin gönderileceğini belirtir. Kabala’nın öğretisine göre Eliyau Anavi Pinehas’dan başkası değildir.