TSAV- ŞABAT AGADOL Mucizenin doğası

Vayikra kitabının başlangıcında okunan aynı ismi taşıyan peraşa, korban konusunda detaylı bilgiler verir. Bu hafta okuduğumuz Tsav peraşası da bu bilgilere devam eder görünümdedir. Bu hafta okunan peraşada da yine korban türleri sıralanmakta ve nasıl uygulanacağı öğrenilmektedir. Bu korban türlerinden bir tanesi ‘ola’ korbanıdır. Ola korbanı her gün iki kez sunulan bir korban türüdür. Bu korban sabah ve öğleden sonra arz edilmektedir. Günümüzde bu korban Bet Amikdaş olmadığından yerini Şahrit ve Minha adını verdiğimiz dualara bırakmıştır.

Mizbeah sürekli faaliyette olan bir yerdir. Üzerinde hiçbir zaman sönmeyen ateş vardır ve devamlı olarak yanmaya devam etmektedir. Bu bir mucizedir ama Sefer Ahinuh’un öğretisine göre bu kapalı olan bir mucizedir. Çünkü Kohenler her sabah Mizbeah’ın ateşini canlandırmak için odun atmakla görevlendirilmişlerdir. Her ne kadar bu atılan odunlar bu kadar güçlü ve devamlı bir ateşi yakmaya muktedir olmasalar da bu işlem gerçekleştirilmektedir.

Bu olay Tanrı’nın mucizelere ilişkin görüşünü ve dünyayı nasıl idare ettiğini göstermesi yönünden önem taşımaktadır. Bu söylediğimizi örnekleme yaparak kanıtlamaya çalışalım:

Noah Tufanı öncesinde inşa edilen gemi üç futbol sahası büyüklüğünde devasa bir gemidir. Ancak bu kadar büyük bir gemi bile bu kadar çok hayvan türünü barındırabilecek yeterlilikte değildir. Onların bir arada barınması kesinlikle bir mucize sonucu olmuştur. Ancak Tanrı gemi inşası ile mucizeyi minimalize etmiştir.

Kızıldeniz geçişi açık bir mucize gibi görünür ama burada da mucizeyi kapalı hale getiren bir adım vardır. Bir gece önce devamlı olarak esen doğu rüzgârı denizin yarılması için önemli bir gerekliliği sağlamıştır. Elbette sadece esen rüzgâr ile bu kadar büyük bir ayrılmanın bu denli uzun sürmesi mümkün değildir ama mucize biraz daha kapalı konuma getirilmiştir.

Yaşamın kendisi bir mucizedir. Ağaçların köklerinden yukarıya su çıkması bir mucizedir. Görüp görebileceğimiz her şey bir mucizedir ve Tanrı’nın bir hediyesidir. Ancak Tanrı sadece mucizelere güvenmememiz için bunları kapalı konuma getirmektedir.

Tsav – emret. Mucize dahi olsa bir çaba göstermeleri için emret diyen peraşamız sanki o günlere değil günümüzde yaşayan bizlere seslenmektedir.   

Gerçek bir mucizeyi toplum olmanın ilk adımını yaşadığımız Mısır çıkışını, Pesah Bayramını bu hafta kutlamaya başlıyoruz. Evlerimizin hametsden, ruhlarımızın kibir ve gururdan arındığı nice bayramları birlik ve beraberlik içinde kutlamak ve bir masa etrafında Agada okumak için bir araya geleceğiz. Gelecekte bu büyük bayramı Bet Amikdaş’ın karşısında Yeruşalayim’de kutlamak temennisiyle Hag Kaşer vesameah.

Siz de yorumunuzu yapın

Tüm Yorumları Görün
Yorum Yapmak için üye girişi yapın!Yorum yapabilmek için üye girişi yapmanız gerekiyor...
Üye Girişi yapmak için Tıklayın